Lista autystycznych cech Samanthy Craft (aka Marcelle Ciampi)
O Autorce
Przyszedł czas na prezentację nieoficjalnej listy cech żeńskiego autyzmu autorstwa Samanthy Craft. Oryginał znajdziecie tu. Opisała ona swoje doświadczenia jako kobiety w spektrum autyzmu w książce Everyday Aspergers. Jedno z jej dzieci jest również autystyczne.
To zestawienie jest szczególnie dedykowane dla dorosłych kobiet z uwarunkowaniem autyzmu. Jest to też ważne narzędzie dla osób z całego spektrum płci, które identyfikują się z tą listą. Jest to w pewnym uproszczeniu zbiór nieoczywistych cech autystycznych, które nie kojarzą się ze stereotypem. Zamierzeniem Autorki jest szerzyć wiedzę i świadomość właśnie na temat żeńskiego autyzmu. Stworzyła tę listę, aby pomóc pracownikom służby zdrowia w rozpoznawaniu ASC.
Dla neurotypowych
To zestawienie pokazuje również osobom neurotypowym, z czym zmagają się osoby autystyczne, co czują i myślą, nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie widać po nich cech autystycznych. Ja szczególnie identyfikuję się z sekcją F. Wszystkie podpunkty z tej sekcji były i / lub są aktualne. Chyba najmniej tyczy się mnie fiksacja na punkcie czasu. Owszem, kiedyś byłam mega punktualna, i nie rozumiałam, że można się spóźniać, i jak umawiamy się na 18, to na 18:00. Mała dygresja, przypomina mi się pierwszy sezon The Big Bang Theory, kiedy chłopaki przyszli do Penny na imprezę hallowen-ową, i byli punktualni, na 18, a tam jeszcze żadnego gościa. Zanim goście się zeszli minęło parę godzin. Ja zrobiłam kiedyś dokładnie to samo, w początkach doktoratu umówiliśmy się razem z moim zespołem na 18 w jakiejś knajpie. Ze 2 godziny siedziałam sama! Dopiero wtedy pojęłam, że umawianie się na 18 wcale nie znaczy przybycie punkt 18. Przynajmniej na imprezach.
O samym zestawieniu
Zestawienie jest długie, jednak postanowiłam przedstawić je w całości. Dzielenie utrudni innym korzystanie z niego. Oszczędzę Wam liczenia, lista została podzielona na 10 sekcji, w której jest w sumie 161 podpunktów. Są też zagadnienia opcjonalne, 12 podpunktów.
Tłumaczenie jest moje własne, zatem proszę miejcie dla mnie wyrozumiałość. W razie pytań, jestem do dyspozycji. Chętnie też przyjmę wszelkie poprawki. Mam świadomość, że wiele pozycji brzmi podobnie lub wydaje się, że się powtarza. Tak jest w oryginalnym tekście i nie chciałam w niego ingerować.
Sugerowane użycie
Należy dokładnie przeczytać wszystkie obszary. Jeśli Czytelnik identyfikuje się z 75% -80% lub więcej stwierdzeń w każdym z obszarów może rozważyć, czy jest osobą autystyczną.
Przy ustalaniu diagnozy spektrum autyzmu zaleca się też wgląd w dzieciństwo, dojrzewanie, wczesną dorosłość i teraźniejszość osoby diagnozowanej. Tyczy się to w szczególności trudności komunikacyjnych, gdyż osoby autystyczne często doskonale potrafią nauczyć się zasad komunikacji. Podstawowym identyfikatorem autyzmu może być fakt, że osoby autystyczne nadal uczą się zasad społecznych i komunikacyjnych. Innymi słowy, wciąż ćwiczą / maskują / próbują się dopasować.
Zastrzeżenie
To zestawienie nie ma na celu zastąpienia definicji ASC z DSM-V czy ICD-11. Nie jest również oficjalnym narzędziem diagnostycznym. Tysiące ludzi na całym świecie korzystało z tej listy, ale w połączeniu z DSM-V / ICD-11 i orzeczeniami specjalistów zdrowia psychicznego.
Ta lista została opracowana na podstawie ponad 8 lat codziennych rozmów ze zdiagnozowanymi osobami ASC lub samoorzeczkami ASC i przedstawia opinię Autorki. Nie jest to też pełna lista cech autystycznych.
Niektóre osoby będą identyfikować się z wieloma pozycjami z listy i nie będą autystyczni. Chciałabym jeszcze raz podkreślić, że tu nie chodzi tylko o występowanie pewnych cech, autyzm jest związany z budową układu nerwowego. Są osoby, które będą mieć wiele cech, bo każdy czasem ma taki czy inne cechy wymienione poniżej. Wiele osób lubi czasem posiedzieć samemu w domu, nie zapamiętuje twarzy czy ma trudności z zarządzaniem emocjami. Jeśli już, to pewną wagę ma liczba i natężenie cech. Niemniej, ASC to nie tylko te cechy autystyczne. Są też inne czynniki.
Sekcja A: Myślicielka
- lubi wszystko głęboko przemyśleć / analizować
- bardzo dużo pisze i często jest zafascynowana poezją
- jest inteligentna (nie odnosi się to do poziomu IQ. Osoby autystyczne są często dyslektykami i mają dysgrafię i / lub inne trudności w uczeniu się. Jednak, mogą być bardzo inteligentne w określonych kwestiach, jak na przykład nieszablonowe myślenie, płynność werbalna czy płynna inteligencja (to ogólna zdolność rozumowania, elastycznego angażowania się w świat, rozpoznawania wzorców i rozwiązywania problemów w sposób, który nie zależy od konkretnej wcześniejszej wiedzy lub doświadczenia).)
- widzi rzeczy, w tym własne procesy myślowe, na wielu poziomach
- nieustannie analizuje istnienie, sens życia i egzystencję
- ma poważny i rzeczowy charakter
- nie bierze rzeczy za pewnik
- nie upraszcza
- widzi wszystko jako skomplikowane
- często gubi się we własnych myślach i “sprawdza proces” (puste spojrzenie)
Sekcja B: Niewinna
- jest naiwna
- jest uczciwa
- nie umie kłamać
- trudno jej zrozumieć manipulację i nielojalność
- trudno jej zrozumieć mściwe zachowanie i odwet
- łatwo ją oszukać i „zrobić w konia”
- często towarzyszy jej uczucie zagubienia i przytłoczenia
- ma poczucie zagubionej i/lub bycia z innej planety
- towarzyszy jej poczucie izolacji
- była wykorzystywana lub prześladowana jako dziecko, ale nikomu o tym nie mówiła
Sekcja C: Ucieczka (np. od trudnych: emocji, doznań, przebodźcowania) i przyjaźnie
- jeśli przytłaczają ją emocje i / lub doznania sensoryczne, ucieka w świat własnych myśli lub aktywności, które ją uspokajają
- ucieka w fiksacje, obsesje i nadmierne zainteresowanie określonymi tematami
- ucieka poprzez wyobraźnię, fantazję i marzenia na jawie
- ucieka poprzez przetwarzanie mentalne
- ucieka w rytm słów
- ucieka, grając w kółko tę samą muzykę
- ucieka w związek (wyobrażony lub rzeczywisty)
- ucieka poprzez liczenie, kategoryzację, organizowanie, przestawianie przedmiotów
- ucieka do innych pomieszczeń na imprezach
- ma opanowaną imitację zachowań, reakcji, interakcji itp.
- w dzieciństwie miała wyimaginowanych przyjaciół
- w młodości traktowała przyjaciół jako “pionki”, np. przyjaciele byli “studentami”, “konsumentami”, “członkami”
- zaprzyjaźnia się ze starszymi lub młodszymi kobietami bardziej niż z rówieśnikami (często w młodym wieku dorosłym)
- naśladuje ludzi z telewizji lub z filmów
- naśladuje przyjaciół lub rówieśników w stylu, ubiorze, postawie, zainteresowaniach i sposobie bycia (czasami mowy)
- obsesyjnie zbiera i organizuje przedmioty
- liczby / liczenie sprawiają jej dużą łatwość (mogą to być liczby związane ze wzorcami, obliczeniami, listami, czasem i / lub personifikacją)
- nie może się zrelaksować ani odpocząć, gdyż nieustanie głowa jest pełna myśli
- nieustannie filozofuje
- wszystko ma dla niej swój cel
Sekcja D: Cechy współistniejące
- ma OCD (zaburzenia obsesyjno-kompulsywne)
- ma problemy sensoryczne (które dotyczą wzroku, dźwięku, tekstury, zapachu, smaku) (może mieć synestezję)
- cierpi na lęk uogólniony
- ma poczucie zbliżającego się niebezpieczeństwa lub zagłady
- może doświadczać skrajnie różnych uczuć (jest przygnębiona / nadmiernie uradowana; nierozważna / nadwrażliwa)
- ma słabe napięcie mięśniowe i / lub brak koordynacji (może mieć zespół Ehlersa Danlosa i / lub hipotonię i / lub zespół tachykardii ortostatycznej postawy (ang. Postural Orthostatic Tachycardia Syndrome, POTS))
- ma zaburzenia odżywiania, obsesje na punkcie jedzenia i / lub obsesję na punkcie zdrowego odżywiania
- ma problemy z jelitami i / lub zespół jelita drażliwego
- cierpi na chroniczne zmęczenie i / lub choroby immunologiczne
- była błędnie zdiagnozowana lub zdiagnozowano u niej chorobę psychiczną
- doświadcza wielu somatycznych objawów chrobowych, może być traktowana przez otoczenie jako “hipochondryczka”
- od okresu dojrzewania miała napady depresji (może mieć przedmiesiączkowe zaburzenia dysforyczne, PMDD)
- kwestionuje swoje miejsce w świecie
- zastanawia się, kim jest i czego się od niej oczekuje
- poszukuje definicji dobra i zła
- często upuszcza małe przedmioty
- pstryka / pociera paznokciami / palcami, dotyka skóry (głowy), macha rękami, zaciera ręce, wkłada ręce pod lub między nogi, trzyma zaciśnięte pięści, kroczy w kółko i / lub często oczyszcza gardło
Sekcja E: Interakcje społeczne
- nie rozumiała dlaczego przyjaciele nagle kończyli znajomość i / lub trudno jest jej zaprzyjaźnić się
- ma tendencję do nadmiernego ujawniania szczegółów dotyczących życia osobistego
- ujawnia intymne szczegóły swojego życia nieznajomym
- nadmiarowo podnosiła rękę w klasie lub nie chodziła do szkoły
- w młodości słabo kontrolowała impulsy podczas mówienia
- czasami monopolizuje rozmowę
- pilnuje oddawania pożyczonych od niej przedmiotów
- czasami wydaje się narcystyczna i kontrolująca (choć nie jest narcystyczna)
- Dzieli się czymś (np. przedmiotami czy informacjami) w celu komunikacji z innymi / tworzenia więzi
- często wydaje się bardzo zaangażowana i nadgorliwa, lub przeciwnie, apatyczna i niezainteresowana
- posiada bogaty świat wewnętrzny, jednocześnie mieści w sobie wiele myśli, pomysłów i uczuć
- czuje się tak, jakby próbowała komunikować się “poprawnie”
- ma obsesję na punkcie potencjalnego związku / partner(ki), szczególnie związku miłosnego lub możliwej nowej przyjaźni
- jest zdezorientowana zasadami poprawnej konwersacji (kontakt wzrokowy, ton głosu, odległość pomiędzy 2 osobami, mowa ciała i postawa)
- rozmowa z drugą osobą często jest dla niej wyczerpująca
- nieustannie kwestionuje działania i zachowania swoje i innych
- czuje się tak, jakby brakowało jej “genu” konwersacji lub filtra myśli
- uczyła się interakcji społecznych przez „czytanie” i „studiowanie” innych ludzi
- wizualizuje i ćwiczy, jak będzie zachowywać się wśród ludzi (znajomych lub nieznajomych)
- przed wejściem do pokoju ćwiczy / próbuje w myślach co powie drugiej osobie
- ma trudności z filtrowaniem szumu tła podczas rozmowy
- ma w umyśle ciągły dialog, który mówi jej, co ma mówić i jak się zachowywać, gdy znajduje się w sytuacji społecznej
- jej poczucie humoru czasami wydaje się osobliwe, dziwne, nieodpowiednie lub inne niż u innych ludzi
- jako dziecko miała trudność z rozpoznaniem, kiedy jest jej kolej w trakcie rozmowy
- uważa normy konwersacji za dezorientujące
- uważa niepisane i niewypowiedziane zasady za trudne do zrozumienia, zapamiętania i zastosowania
Sekcja F: Znajduje schronienie, gdy jest sama
- czuje ogromną ulgę, gdy nie musi nigdzie iść, z nikim rozmawiać, odbierać telefonów ani wychodzić z domu, ale jednocześnie często ma poczucie winy za “hibernację towarzyską” i nie robienie “tego, co robią wszyscy inni”
- nawet jeden gość w domu może być postrzegany jako zagrożenie (może to być nawet znajomy lub członek rodziny)
- wiedza, że gość w domu nie jest zagrożeniem, nie łagodzi jej niepokoju
- towarzyszy jej uczucie strachu przed nadchodzącymi wydarzeniami i spotkaniami zapisanymi w kalendarzu
- świadomość, że musi wyjść z domu, powoduje u niej niepokój już od momentu przebudzenia
- już samo myślenie o wszystkich krokach związanych z przygotowaniem się do wyjścia z domu jest dla niej przytłaczające i wyczerpujące
- przygotowuje się psychicznie do wycieczek, wyjazdów, spotkań (ze znajomymi / biznesowych / w pracy / u lekarza) często na kilka dni przed zaplanowanym wydarzeniem
- ma tendencje obsesyjno-kompulsywne jeśli chodzi o koncepcję czasu, punktualności, śledzenia czasu, rejestrowania czasu i zarządzania czasem (może się to również przekładać na pieniądze)
- nieustannie kwestionuje kolejne kroki i ruchy
- czasami czuje się tak, jakby grała na scenie i była oglądana i / lub czuje, że zawsze musi odgrywać “właściwy” scenariusz (a nie swój własny), nawet gdy jest sama w domu
- mówienie sobie “właściwych” słów i / lub używanie pozytywnego języka w rozmowie z samą sobą (CBT) zazwyczaj nie łagodzi lęku. CBT może powodować u niej zwiększone poczucie nieadekwatności.
- świadomość, że pozostaje w domu przez cały dzień, przynosi jej wielki spokój ducha
- wymaga dużej ilości czasu spędzonego na odpoczynku / regeneracji lub w samotności
- czuje się winna po spędzeniu dużej ilości czasu na swoim specyficznym zainteresowaniu
- czuje się niekomfortowo w publicznych szatniach, łazienkach i / lub garderobach
- nie lubi przebywać w zatłoczonym centrum handlowym, zatłoczonej siłowni / teatrze itp.
Sekcja G: Wrażliwość
- kiedy próbuje zasnąć jest szczególnie wyczulona na dźwięki, tekstury, temperaturę czy zapachy
- próbując poczuć się wygodnie, dopasowuje pościel i/lub otoczenie,
- jej sny są pełne lęku, żywe, złożone i / lub prekognitywne z natury
- podchodzi w sposób intuicyjny do uczuć innych
- jest bardzo empatyczna, czasami aż do punktu, który powoduje uczucie zagubienia / dezorientacji
- bardzo bierze sobie krytykę do serca
- ma dużą tęsknotę za byciem widzianą, słyszaną i rozumianą
- powątpiewa, czy jest “normalna”
- jest bardzo podatna na poglądy i opinie osób postronnych
- czasami zmienia swoje działania lub swój pogląd na życie na podstawie opinii lub komentarzy innych
- codziennie, jeśli nie co godzinę widzi własne ograniczenia w wielu obszarach
- łatwo ją zranić, gdy inni kwestionują lub wątpią w jej pracę
- postrzega wiele rzeczy jako przedłużenie siebie
- obawia się opinii innych, osądu czy krytyki
- nie lubi słów i wydarzeń, które są krzywdzące dla zwierząt i ludzi
- posiada lub ratuje zwierzęta (często w dzieciństwie)
- ma ogromne współczucie dla wszystkich, którzy cierpią (czasami dla przedmiotów nieożywionych / personifikacja)
- jest wrażliwa na substancje chemiczne (toksyny ze środowiska, żywność, alkohol, leki, hormony itp.)
- stara się pomóc, oferuje nieproszone rady lub formalizuje plany działania
- kwestionuje cel życia i jak być “lepszym” człowiekiem
- stara się zrozumieć zdolności, umiejętności i / lub talent
Sekcja H: Poczucie siebie
- czuje się uwięziona między chęcią bycia sobą a chęcią dopasowania się
- naśladuje innych, nie zdając sobie z tego sprawy
- tłumi prawdziwe życzenia (często w młodym wieku dorosłym)
- wykazuje zachowania współzależne (często w młodym wieku dorosłym)
- dostosowuje się, aby uniknąć śmieszności
- odrzuca i/lub kwestionuje normy społeczne
- ma poczucie skrajnej izolacji
- dobre samopoczucie wymaga od niej wiele wysiłku i pracy
- zmienia preferencje w zależności od otoczenia i innych osób
- zmienia zachowanie w zależności od otoczenia i innych osób
- do wieku nastoletniego i / lub aż ktoś inny zwróci jej na to uwagę, nie dba o higienę, ubrania i wygląd
- “świruje”, ale dopiero dużo później zdaje sobie sprawę dlaczego
- ma młodo brzmiący głos
- ma problemy z widzeniem siebie, jak wygląda i / lub ma przypadki lekkiej prozopagnozji (trudności z rozpoznawaniem lub zapamiętywaniem twarzy)
- wewnętrznie czuje się znacznie młodsza niż na zewnątrz (jakby wiecznie miała dwanaście lat)
Sekcja I: Zakłopotanie/dezorientacja
- trudno było jej nauczyć się, że inni nie zawsze są uczciwi
- uczucia wydają się niezrozumiałe, nielogiczne i nieprzewidywalne (własne i innych)
- myli godziny spotkań, liczby i/lub daty
- oczekuje, że działając w określony sposób można osiągnąć określone wyniki, ale zdaje sobie sprawę, że w radzeniu sobie z emocjami nie zawsze widać te wyniki
- w młodości była bardzo szczera i / lub traktowała informacje bardzo dosłownie
- nie rozumie żartów, ich znaczenia i sensu
- czuje się zdezorientowana, gdy inni stosują ostracyzm, unikają, umniejszają, oszukują i zdradzają
- ma trudności z identyfikacją uczuć, chyba że są ekstremalne
- ma trudności z nienawiścią i niechęcią
- współczuje komuś, kto ją prześladował lub skrzywdził
- własne oczekiwania i uczucia złości, oburzenia, głębokiej miłości, strachu, lekkomyślności / roztrzepania wydają się jej łatwiejsze do zidentyfikowania niż radość, satysfakcja, spokój i pogoda ducha
- ma trudność w rozpoznaniu, jak skrajne emocje (oburzenie, głęboka miłość) wpłyną na nią i ma trudności związane z przenoszeniem tego, czego nauczyła się o emocjach z jednej sytuacji na drugą
- czasami postrzega sytuacje i rozmowy jako czarno-białe
- czasami nie zauważa lub źle interpretuje umiarkowane rezultaty, emocje i średnio ważne wydarzenia (mentalność wszystko albo nic)
- mała kłótnia może dla niej wydawać się końcem związku lub wręcz końcem świata
- mały komplement może wprowadzić ją w stan błogości
Sekcja J: Słowa, liczby i wzorce / schematy
- lubi znać pochodzenie słów i / lub pochodzenie faktów historycznych, ich przyczyny i podstawy
- jest zdezorientowana, gdy słowo ma więcej niż jedno znaczenie (lub pisownię)
- przejawia duże zainteresowanie piosenkami i tekstami piosenek
- często zauważa wzorce
- rzeczy na wizualnych obrazach
- ma zdolność zapamiętywania dokładnych szczegółów z czyjegoś życia
- ma niezwykłą pamięć do niektórych szczegółów
- pisze lub tworzy, aby złagodzić lęk
- ma swego rodzaju “uczucia” lub emocje wobec słów i / lub liczb
- słowa i / lub liczby dają jej poczucie komfortu i spokoju, podobne do przyjaźni
(Opcjonalnie) Funkcje wykonawcze i umiejętności motoryczne
Ten obszar nie zawsze jest tak oczywisty jak poprzednie obszary
- proste zadania mogą powodować u niej ekstremalne trudności
- nauka prowadzenia samochodu lub wzięcie zakrętu na korytarzu mogą sprawiać jej trudności
- nowe miejsca wiążą się z nowym zestawem trudności
- wszystko, czego realizacja wymaga dużej liczby kroków, zręczności lub wiedzy, może wywołać u niej panikę
- myśl o naprawieniu lub zlokalizowaniu czegoś może wywoływać niepokój i / lub lęk
- unika przyziemnych czynności
- mycie się i sprzątanie domu może wydawać się trudnością nie do pokonania
- gdy zaczyna wykonywać jakieś zadanie, na myśl przychodzi jej wiele pytań
- może wyjść z domu z niedopasowanymi skarpetkami, nieprawidłowo zapiętą koszulą i / lub mieć dysleksję i / lub dysgrafię
- wyjście do sklepu spożywczego może być dla niej przytłaczające
- ma problemy z powtarzaniem za kimś kroków tanecznych, układów choreograficznych lub układu kroków na zajęciach fitness
- ma trudności ze znalezieniem pewnych przedmiotów w domu, ale dokładnie pamięta, gdzie znajdują się inne przedmioty; niemożność zlokalizowania czegoś lub myślenie o zlokalizowaniu czegoś może powodować u niej uczucie silnego niepokoju (trudności związane z trwałością obiektu) (nawet przy czymś tak prostym, jak otwarcie koperty)
Marta śledzą twój blog i dziękuje za niego … każdy powinien czytać o osobach nauroatypowych żeby rozumieć ze ludzie nie robią pewnych rzeczy specjalnie … ze maja z tym trudność,
Ogromnie Ci dziękuję za te słowa i za wsparcie! Bardzo się przydają w chwilach zwątpienia 🙂
owszem, osoby neuroróżnorodne mają jeszcze często przerąbane jeśli chodzi o postrzeganie ich działań, na to jeszcze dużo czasu potrzeba, żeby to zmienić. Staram się dołożyć do tego swoją cegiełkę.